Pamiętajmy o tym, że Państwowa Inspekcja Sanitarna odpowiada za realizację zadań z zakresu zdrowia publicznego. Urzędnicy Sanepidu kontrolują wszelkie warunki, jakie dotyczą funkcjonowania lokalu gastronomicznego. Prowadzenie własnej restauracji musi zostać poprzedzone odbiorem sanepidu. Inspektorzy skontrolują także żywność, co trzeba mieć na uwadze. Dla każdego restauratora ważne są kontrole w zakresie odpowiedniego stosowania systemu HACCP w restauracji. Na czym polega odbiór sanepidu? Z czym wiąże się praca w sanepidzie? Jakie dokumenty są wymagane? O czym musimy pamiętać?
Odbiór lokalu gastronomicznego
Podczas odbioru restauracji, praca w sanepidzie bazuje na sprawdzeniu sprawności urządzeń i maszyn. Inspekcja zwraca uwagę na to, czy maszyny są podłączone do prądu i działają sprawnie. Musimy wykazać, że bojlery z wodą działają prawidłowi. Osoba kontrolująca może również poprosić o uruchomieniu sprzętów, aby zweryfikować ich stan. Nie zapominajmy o skontrolowania stanu technicznego lokalu gastronomicznego. Jakie czynności wykonuje sanepid? Zazwyczaj są to:
- Sprawdzenie stanu technicznego podłóg, ścian, sufitów, stolarki drzwiowej i okiennej. Restaurator musi pozbyć się wszelkich zabrudzeń i uszkodzeń.
- Sprawdzenie otoczenia zakładu – dotyczyć może kontroli czystości, sprawdzenie stopnia utwardzenia terenu, czy kontenerów na śmieci.
- Sprawdzenie wentylacji w każdym pomieszczeniu. Nad kuchenką w kuchni musi znajdować się tzw. okap.
- Skontrolowanie wody i punktów wodnych. W lokalu musi być woda ciepła i zimna, a ścieki powinny trafiać do kanalizacji. Restauratorzy powinni umieścić ręczniki papierowe przy umywalkach, mydło i papiery toaletowe w łazience.
- Skontrolowanie okien i ich uchylności. Jeśli można otwierać okna, warto w nich umieścić moskitiery,
- Sprawdzenie, czy w lokalu nie ma wiszących przewodów elektrycznych, określenie ilości pomieszczeń i krzyżowania się dróg. Drogi brudne oraz czyste nie mogą w tym wypadku się krzyżować.
Nie zapominajmy o tym, że sanepid zazwyczaj sprawdza też stan techniczny w środku budynku. Nie ma mowy o dziurach w ścianach, drzwiach, czy innych elementach wyposażenia.
Jakie dokumenty są wymagane podczas odbioru własnej restauracji?
Jak widać, praca w sanepidzie bywa sporym wyzwaniem. Osoby kontrolujące muszą pamiętać o przepisach prawnych i działać zgodnie z zasadami. Okazuje się, że restauratorzy mają za zadanie przygotować komplet dokumentów. Jest ich dosyć dużo, przy czym wiele zależy od rodzaju prowadzonej działalności. Zebranie tych dokumentów nie powinno stanowić dla właściciela lokalu większego problemu. Podczas kontroli sanepidu, warto mieć następujące dokumenty: umowa najmu lokalu, badanie wody, orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych, księga HACCP, pozwolenie na zmianę sposobu korzystania z lokalu, umowa na wywóz oleju i nieczystości, Dokumentacja Dobre Praktyki Produkcyjne i Higieniczne dla Gastronomii, protokół odnośnie sprawdzenia wentylacji, projekt technologiczny, szkolenia BHP pracowników i inne, jeśli zachodzą takie przesłanki.
Jak powinniśmy przygotować się do odbioru lokalu? Krok pierwszy to zapoznanie się z wszelkimi wymogami prawnymi, jakie musimy spełnić jako właściciele restauracji. Po wybraniu lokalu, musimy zgłosić ten fakt w stacji Sanitarno-Epidemiologicznej, jak też złożyć wniosek o wpis do rejestru zakładów, które podlegają kontroli sanepidu. Zgłoszenie najlepiej jest złożyć na 14 dni przed zaplanowanym otwarciem restauracji. Zadbanie o swój interes także jest konieczne. Jeśli przez długi czas nie uzyskamy odzewu, zadzwońmy do sanepidu i umówmy stosowną wizytę. Praca w sanepidzie opiera się na doświadczeniu i znajomości wszelkich przepisów. W tym miejscu zatrudniane są osoby rzetelne i dokładne.
Jeśli chcemy otworzyć swoją restaurację, kolosalne znaczenie ma odbiór sanepidu. Powinniśmy się do niego przygotować, aby uniknąć kłopotów z odbiorem.